Alkalmi sportoló

2015-10-21 00:37

Alkalmi sportoló

Teszt: Peugeot 308 GT

Ha a hétköznapi értékek már nem stimulálnak, utcai versenyautóra azonban mégsem vágyunk, érdemes megfontolni az alsó-középkategória sportos csúcsmodelljeit. Ennek a stábnak a legújabb, és egyik legjobb képviselője a Peugeot 308 GT.

Vallják be: ahogy mi, önök is izgalomba jöttek a hír hallatán, hogy a Peugeot hamarosan bevezeti a 308 GTI-t. Hiszen ilyen autókról álmodozunk gyerekkorunk óta: megvan bennük a hátsó üléssor, így családi célra is alkalmasak, viszont kőkemény a futómű, precíz a kormányzás, harapós a motor, érces a kipufogó, széles a gumi és nagy a szárny – nincs is ennél tökéletesebb modell!

Illetve mégis, teszi hozzá tizenöt-húsz évvel idősebb énünk. Mert a gyerek rosszul lesz a rázkódástól, a dugóban őrjítő a rángató gáz, mire beérünk az irodába, fáj mindenünk, és különben is furcsán néznek ránk a meetingen a versenysávok meg az ültetett futómű miatt. Valóban erre vágytunk volna?

A Peugeot 308 GT és közvetlen vetélytársai pont azoknak készülnek, akik nem akarják teljesen feladni álmaikat, épp csak racionalizálnák, aktualizálnák azokat. Megvan benne a sportosság minden ismérve, anélkül, hogy bolondot csinálna magából: eltúlzott légterelők, extrém széles abroncsok, karosszériatoldások helyett látványos hűtőmaszkkal (és arra átköltöztetett oroszlánnal), LED-es fényszórókkal, jelzés értékű emblémákkal, diszkréten hangsúlyos kipufogódíszítésekkel operál. A 18 colos felni ma már nem kirívóan nagy méret, a felszerelt Michelin Pilot Sport abroncsok legfeljebb a beavatottak számára bírnak jelentőséggel (pedig ha tudnák, milyen remekül tapadnak!), na és ne feledjük az egyedi gyöngyház fehér fényezést se.

Az utastérben valamivel határozottabb a sportos zamat. A műszerfal világítása gombnyomásra pirosra vált; ezzel együtt keményebb lesz a kormányzás, a motor hangját pedig elektronikus segédlettel erősíti fel az autó. Az ülések oldaltartása határozott, de nem eltúlzott, kárpitozásuk inkább igényes, mint radikális – a tervezett GTI kagylóülése innen nézve kifejezetten rossz kompromisszumnak tűnik. Az összhang és az üzenet egyértelmű: gran turismóban ülünk, hamisítatlan túraautóban, épp csak nem három, hanem öt ajtón keresztül közelíthető meg a beltér.

Persze a hátsó lábtér szűkösségének fényében elég volna talán az a három is, de hát ilyet eleve nem kínál a Peugeot 308 – aki ehhez hasonlóra vágyna, eddig kénytelen volt átesni a ló túloldalára, és az RCZ kupét választani, most már azonban ez a lehetőség is elúszott, hiszen a modell gyártását, nagy bánatunkra beszünteti a gyár. Marad tehát az ötajtós 308 GT, ám ez még józanabbá teszi az autó karakterét, ami a fentiek fényében inkább erény, mint hiányosság.

A GT kapható ferdehátú és kombi kivitelben, 205 lóerős, 1,6 literes benzinmotorral, és 180 lovas dízellel, automata vagy kéziváltóval. Ez így komplett, de ha már álmokról esett szó, maradjunk mindenből az izgalmasabbnál. A négyhengeres benzinmotor finoman, de határozottan harap, kettős megfúvású turbójának köszönhetően remekül húz már szürreálisan kis fordulatszámról, vezetése pihentető, megnyugtató érzés – ha ennyiben kiegyezünk, egészen takarékosan üzemeltethető. Persze oda is léphetünk neki, amit ugyanolyan lelkesen fogad, gondolkodás nélkül forog el a 6000 környékén hirtelen odavágó leszabályozásig. Ekkor elég egy fürge mozdulat a váltóval – francia autóban meglepő az ilyen precíz, rövid úton kapcsolható manuális egység –, és folytatódik tovább a móka, az elméleti 235-ös végsebességig, ahol ez belefér a törvényes keretekbe.

Álló helyzetből 7,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órát az autó, ami ha nem is kifejezetten mellbevágó, de több mint tisztességes érték, ráadásul, mint tudjuk, valójában egy lényegtelen adat. A hétköznapokban fontosabb a hajtáslánc rugalmassága, így kevés váltással haladhatunk, bárhol, bármikor. Kevés váltással, és kevés lassítással: a megfontoltan hangolt futómű örömmel veszi az átlagosnál nagyobb igénybevételt, anélkül, hogy kellemetlenül feszes volna. Gázelvételre finoman megbokrosodik az autó fara, de ha nem provokáljuk, megőrzi jóindulatúságát. Pontosan, élvezettel terelgethető a kanyarok között, a mélyen ülő, kis átmérőjű kormány ebben a konfigurációban nyer igazán értelmet.

Próbánk végére már egyértelmű: valójában a 308 GT az a GTI, amire régen vágytunk. Problémamentes vele az élet, családi autóként ugyanúgy kevés kompromisszumot követel (a hátsó férőhely és a csomagtartó lehetne tágasabb), mint sportos ferdehátúként, és nem szerzünk magunknak ellenségeket lakó- vagy munkahelyünkön. A kidolgozás minőségére már egy ideje komolyan ügyel a Peugeot, bízunk benne, hogy előbb vagy utóbb az érintőfelülettel irányítható multimédiás rendszer kezelhetőségére is ugyanennyi figyelmet fordítanak mert ott van még mit csiszolni.

A felszereltség a kategória átlagánál valamivel magasabb vételár mellett elvárhatóan gazdag. A merevlemezes audiorendszertől a kétzónás légkondicionálón át a kulcs nélküli motorindításig bőséges a kényelmi alapfelszereltség. Opcióként parkolórobot, extra hifi és masszírozó funkciós ülések is kérhetők, utóbbiakat kötelezővé tennénk minden négykerekűben.

 

A tesztautó fontosabb adatai:

  • Modell: Peugeot 308 GT 1.6 THP 206 LE
  • Hajtáslánc: 1598 cm3 benzines turbómotor
  • Legnagyobb teljesítmény: 205 LE/ 6000 1/min
  • Lagnagyobb nyomaték: 285 Nm/ 1750-4500 1/min
  • Méretek (h/sz/m): 4253 / 1804 / 1457 mm
  • Tengelytáv: 2620 mm
  • Végsebesség: 235 km/h
  • Csomagtartó: 420 - 1228 liter
  • Gyorsulás 0-100 km/órára: 7,5 s
  • Saját tömeg: 1275 kg
  • Tesztfogyasztás (vegyes): 8,8l/100km
  • Alapár: 7 500 000 Ft
Share/Save