Valami Amerika

2014-11-24 00:03

Valami Amerika

Bemutató: Jeep Renegade

A Renegade minden idők tagadhatatlanul legeurópaibb Jeep modellje, amely génjeiben hordozza az óvilág lenyomatát. A Fiat és a Chyrsler frigyének eddigi legizgalmasabbnak tűnő gyümölcse tud igazán vérbeli Jeep lenni, ha akarjuk, de ha beérjük a terepes hangulattal, akkor sem okoz csalódást.

Jeep; több mint hetven éve fogalom ez a név, egyike a műfaj megteremtőinek, és azon keveseknek, akik a mai napig aktívan emlékeznek és emlékeztetnek gyökereikre. Jeepet venni Észak-Amerikában magától értetődő választás, Európában tudatos döntés kérdése, a személyes értékrendjével tisztában lévő, a tömegbe beolvadni nem vágyó ember menekülési lehetősége a kézen fekvő helyi gyártmányok szorításából.

A Renegade-re vélhetően nem ez a sors vár. Egyrészt, mert fejlesztése során szó szerint európai alapokra építkeztek, így méretében és jellemzőiben minden eddiginél jobban igazodik az óvilág igényeihez; másrészt mert a piac egyik legkívánatosabb szegmensében lépett színre, mégpedig olyan ajánlatokkal, amelyeket másoktól hiába vár el az ember – hogy csak a legfontosabbat említsük, ilyen a valóban egyedülálló, terepáttétellel szerelt összkerékhajtási opció. Erre a név, valamint az adott szó kötelezte a gyártót: azt még csak elnézik a rajongók a Jeepnek, hogy kétkerékhajtású modellt dobjon piacra (hiszen ez már több ízben megtörtént, az 1953-asa Jeep DJ-től kezdve a nyolcvanas évek Cherokee típusáig), de a maradéktalan terepalkalmasság lehetőségének a hiánya megemészthetetlen lett volna számukra.

Persze jól tudja a Jeep, hogy egy olyan autóban, amely méretei (4,23 x 1,80 x 1,69 méter) és ellenállhatatlan bája (a kerek fényszórók, a hetes osztású hűtőmaszk és a szögletes vonalvezetés Mazsola-szerű karakterrel ruházza fel az autót, és ugyan ki ne szeretné Bálint Ágnes gyermekkori hungarikumát?) elsősorban városi és családi, de semmiképpen sem expedíciós használatra predesztinálja a Renegade-et, így a hajtáslánc-kínálat túlnyomó része – egészen pontosan a tizenegy rendelkezésre álló opcióból hat – takarékos és adekvát elsőkerékhajtással kerül piacra.

A bevezetéskor kínált egyetlen benzinmotor (1.4 MultiAir, 140 LE) és három különböző teljesítményű dízel (1,6, 120 LE, illetve 2,0 140 és 170 LE) közül csupán a kétliteres MultiJet dízel kaphat összkerékhajtást, az imént említett, felezővel szerelt 4WD rendszer pedig csak az új, kilencfokozatú (!) automata sebességváltóval társítható, ami duplán értékessé teszi a modellt a technikai ínyencségekre fogékony vevőkör szemében.

351 literes csomagtartójával és bőségesen mért tárolórekeszeivel a Renegade kellőképpen tágas és praktikus ahhoz, hogy akár józan, racionális megfontolásból is mellette tegyük le a voksunkat, a Jeep azonban nem akarta az észérvekre bízni a döntést, és telezsúfolta az autót a kultikus márka hagyatékára, vagy éppen természetközeliségére, fiatalosságára, másságára utaló részletekkel. Ilyen a szélvédő sarkában hegyet mászni készülő Willys Jeep-sziluett, a beltérben elhelyezett színes betétek, a háborús járművek faráról elmaradhatatlan marmonkannát idéző X-betét a fényszóró üvegén, vagy a legkiválóbb terepalkalmassággal rendelkező Trailhawk modell 20-ról 22 centiméterre növelt szabad hasmagassága.

Dicséretes egyébként, hogy az anyagválasztás és az összeszerelési minőség terén nem márkatársai előéletéből táplálkozó, hanem a márka gyámjára, a Fiatra újabban jellemző, finom felületekkel találkozhatunk.

Apropó, Fiat: nem titok, hogy a Jeep Renegade-et szoros testvéri szálak fűzik a Fiat 500X-hez. Az azonos technikai ellenére azt kell mondjuk, jól kalkulált a Fiat-Chrysler csoport: a Jeep nagyobb presztízsével és egzotikumával, a Fiat pedig várhatóan kedvezőbb vételárával és kevésbé formabontó dizájnjával kereshet magának helyet a piacon. Ha már az ár szóba került, a Renegade egyértelműen, de nem eget rengetően költségesebb, mint legtöbb európai konkurense; az árkülönbséget fejfájás nélkül indokolhatja az a hetvenhárom év, amióta európai léptékű Jeepről álmodik az óvilág.

További információk: http://jeep.hu/ajanlataink/2014/renegade/index.html

Share/Save